Pokud máte unikátní kód pro slevu, zadejte jej při objednávce (krok 3. Informace o vás) a po odeslání objednávky vyčkejte na potvrzení nové ceny s uvedenou slevou.

STK v České republice zpřísňují kvůli nařízení EU, v Rusku technické kontroly mezitím zrušili

Když někdejší ministr dopravy Daniel Ťok v roce 2018 vyhlásil prodloužení povinné technické prohlídky pro motocykly ze dvou na 4 roky, nenašel se nikdo, kdo by mu oponoval. Neměl by totiž na základě čeho. Fatální technické závady se na motocyklech téměř nevyskytují. 

servis_stk_technik1

Podobnou cestou, mnohem razatnější, jde nyní Rusko. To pro vozidla do 3,5 tuny v soukromém užívání zrušilo povinnou technickou prohlídku úplně. Rozhodnutí českého ministerstva dopravy o prohlídkách pro motocykly tak předznamenalo a potvrdilo tento trend. Mimochodem, povinná kontrola v mnoha státech USA neexistovala nikdy. Rusové nyní dokonce tvrdí, že platná TK nemá s bezpečností v provozu nic společného, protože podíl nehod z důvodu technické závady je 1,1 %. V ČR je tento podíl dokonce 0,4 %, přesto mají u nás STK přitvrdit (viz níže).

V Rusku tedy na STK nemusíte, respektive pouze při přepisu vozidla. Povinnost zůstala pro komerční vozidla, autobusy a náklaďáky. V odůvodňovací zprávě novely zákona je mimo jiné uvedeno, že technická závada při dopravních nehodách je na vině pouze v minimálních počtech případů. Předseda Státní dumy Vjačeslav Volodin uvedl, že se přijetím zákona zbaví povinných prohlídek majitelé asi 50 milionů motorových vozidel. Na technické kontroly mohou Rusové jezdit nadále dobrovolně. Podle ruských orgánů je přenesení odpovědnosti za stav vozidla na jejich majitele správný. Tedy podobná logika jako u prodloužení TK u motocyklů v ČR.

S tím prudce kontrastuje tlak Evropské unie na zpřísňování technických prohlídek mj. v České republice. Přesto, že si ČR prosadila prodloužení povinné TK na 4 roky u motocyklů, chystají legislativci další způsoby, jak motoristům znepříjemnit život.

Například nesvítící osvětlení registrační značky, prosakující nádržka na nemrznoucí směs do ostřikovačů nebo zaseklé boční stahovací okno. I kvůli tomu můžete přijít o platnou TK. Stejně tak mezi přísněji posuzované závady, tedy ty, kvůli nimž budete muset prohlídku opakovat a při neodstranění “přijdete” o techničák, patří nedokonale přidělaná SPZ. Zhoršení hodnocení závad z lehkých na vážné při následné pravidelné technické kontrole naplňuje požadavek legislativy EU, která požaduje odstraňování i lehkých závad.

A pozor! Připravovaná změna vyhlášky počítala s přísnějším hodnocením koroze karoserie! Tato absurdita naštěstí po konzultaci s techniky STK neprošla (zatím) do dalšího legislativního procesu. Ale nikdy nevíte, že. A abyste měli jistotu a uchránili svůj vůz či motocykl před korozí, používejte pravidelně XCP Rust Blocker. Ten si s rezavým problémem umí poradit a při pravidelném ošetření (nejen) spodku automobilu udržíte korozi na uzdě.

Česká televize lže

Bohužel, Evropské unii jde nepokrytě na ruku Česká televize, která ve svých reportážích neváhá lhát. V obhajobě zpřísňování technických kontrol 5. září 2021 v reportáži uvedla, že technické závady mají vysoký podíl na nehodovosti - každou 7 nehodu způsobila technická závada.

Snímek obrazovky 2021-11-24 v 7.08.07

Je to lež a nesmysl. Podle policejních statistik za roky 2019 a 2020 způsobila technická závada 0,4 % nehod ročně. Nikdo při nich nezemřel, ani nikdo nebyl vážně zraněn. V absolutních číslech vyjádřeno – na cca 100 tisíc nehod, které se u nás ročně odehrají, připadá pouze cca 400 na technickou závadu. A to ale zdaleka neznamená, že to je technická závada odhalitelná při technických prohlídkách. Jedná se také o náhlá selhání, bouchlé pneumatiky a podobně. I česká statistika tak koresponduje s ruským argumentem pro zrušení povinných pravidelných technických kontrol.

Zdroje: statistika nehod 2019 a 2020 – Policejní prezidium České republiky, ČTK